Counter Strike

A mikrolagról mindent: mi az, mi okozza és hogyan tudom kiküszöbölni – nem csak kezdőknek


A mikrolag programozói hibák miatt jön elő, ezért megszüntetni nem lehet. A maximum amit tehetünk, hogy megpróbáljuk optimalizálni a rendszerünket.

Ha tapasztaltál már apró és váratlan szaggatást játék közben, a folyamatos mozgókép akadozását, akkor a mikrolagot már ismered. Ez a jelenség leginkább azokban a játékokban zavaró, ahol a minél magasabb FPS (Frame per Second, Másodpercenkénti képkocka) érték és gépteljesítmény szinte kötelező. CS:GO, PUBG, Rainbow Six: Siege, Overwatch, Fortnite és még sorolhatnánk az ide vonatkozó akciójátékokat.

A mikrolag kialakulásáért számos dolog felelhet, a megoldásra azonban csak lehetséges alternatívák léteznek. Biztos megoldás nincs.

Ugyanis a mikrolag bizonyos játékok esetén a programozói hibák miatt jön elő, ezért megszüntetni őket nem lehet. A maximum amit tehetünk, hogy megpróbáljuk optimalizálni a rendszerünket.

Elsőként érdemes pontosan tisztázni, hogy a mikrolag nem egyenlő az alacsony FPS érték miatti akadozással. A mikrolag sokkal észrevehetetlenebb a mérések szempontjából. A mikrolag leggyakrabban akkor üti fel a fejét, amikor az új frame-ek száma nem igazán egyezik a monitor képfrissítésével, vysnc mellett. A képfrissítés mellett persze számos már oka is lehet a mikrolagnak, például egyes driverek vagy a dupla videokártya. Ezen az oldalon pontosan megfigyelhetitek, miről is beszélünk, ha mikrolagot említünk.

Ezen a bemutatón a teljesen sima 60 FPS-t látjátok, ahogy zavartalanul haladnak a csíkok.

Ezen a bemutatón viszont a mikrolagos változatot figyelhetitek meg, szintén 60 FPS mellett. Ez a kép is folyamatos, de az apró szaggatások miatt mégsem az igazi.

Szóval mi is akkor a mikrolag?

Egy 60 Hz-es monitoron a képernyő egy másodperc alatt 60-szor frissíti újra magát. Egy frissítés a másodperc 1/60-ad része alatt történik meg. A képkockákat egymás után 1/60-as másodpercenként jeleníti meg, ha azok elérhetőek. Ha nem jön új képkocka, az az FPS csökkenését jelenti, és a megjelenítés leesik az előző értékre, 30 FPS-re. Ha azonban minden képkocka időben érkezik, akkor beszélünk tiszta 60 FPS-ről.

A mikrolag az az állapot, amikor a képkocka időben érkezik ahhoz, hogy megérkezettnek számolja a rendszer, és ne csökkenjen 30 FPS-re a teljesítmény, de ahhoz későn jön, hogy tiszta 60 FPS legyen. Vagyis megérkezik, csak pont a “még épphogy nem késő” vagy a “még éppen nem korán” kategóriában, ami viszont már feltűnik a szemnek.

0,001 másodperces késésekről beszélünk, a mikrolagnál ennyivel érkezik később egy-egy új modell, vagy új textúra a pályán.

Az már persze más kérdés, hogy a mikrolagok tömeges megjelenése összességében is durván képes lerobbantani az FPS értékünket.

Hogyan szüntethető meg?

  • Az első megoldás a vsync kikapcsolása. Ahogy fentebb is írtuk, leggyakrabban vsync beállítások mellett jelentkezik. Ennek kikapcsolása a mikrolag előfordulását is csökkenti, viszont cserébe ugye más hátrányokkal jár.
  • Azokban a játékokban, ahol az FPS érték maximalizálva van, a grafikai beállítások csökkentésével harcolhatunk ellene. Ez sajnos ritkán válik csak be.
  • Jó megoldás lehet még, ha mindig a legfrissebb drivert használjuk a videokártyához. Viszont ha nem válik be, akkor pont az ellenkezőjére lesz szükség. Sorrendben visszafelé haladva keresni kell a legutolsó, még mikrolag mentes állapotot.
  • Megoldás lehet még a háttérben futó felesleges alkalmazások bezárása is. Ha ettől megszűnik a mikrolag, érdemes egyesével visszakapcsolni őket hogy kiderüljön, melyik a felelős.
  • Az FPS csökkentésével is érdemes lehet kísérletezni, legvégső esetben. Ha egy játék nem megy annyi FPS-sel, amennyit a monitor képfrissítésénél beállítottál, érdemes lejjebb menni. Egy tiszta, sima 30 FPS sokak szerint kellemesebb, mint a mikrolagos 60 FPS. Mivel játékonként eltérő, hogy fellép-e mikrolag vagy nem, egy változtatható képfrissítésű monitorral sokkal egyszerűbb az élet. Régóta léteznek már olyan darabok, amiket 40 és 144 Hz között állítgathatunk.

Mivel tényleg játékonként eltérő a dolog, és a jelenség programozói hiba eredménye, csak optimalizációs tippek léteznek az egyes játékokhoz. Íme néhány tipp a fent említett játékok mellé:

Forrás: PCGAMER

Ne maradj le semmiről, kövess minket Facebookon is!

2024 leetesport.hu | minden jog fenntartva