EZÉRT nem folytatódik soha a PS4 máig leggyönyörűbb játéka

A The Order: 1886 talán a PlayStation 4 generáció, úgy a korábban egészen nagyszerű játékokat szállító Ready at Dawn egyik legnagyobb elszalasztott lehetősége volt. Mára csak kevesen emlékeznek rá, rég is volt már 2015, pedig, ha valaki most, 2025-ben nézne meg róla életében először egy játékmenet videót meg nem mondaná, hogy nem egy idei megjelenésről van szó.

Kétségtelen, hogy a The Order: 1886 látványvilágában abszolút megelőzte a korát, sőt, még néhány mostani címnél is lehengerlőbben fest. Ugyanakkor a Ready at Dawn csapata olyannyira a látványra helyezte a hangsúlyt, hogy amiatt nem keveset kellett beáldozni a játékmenet és a mechanikák oldaláról. Magyarul és röviden: a Gears of War sablonnal készült viktoriánus steampunk, misztikus fantasy történet inkább volt egy interaktív animációs film, mintsem egy teljes értékű videojáték – amivel talán akkor nem lett volna nagy baj, ha Detroit-szerű szerteágazó döntéseket hozhattunk volna egy hosszú és lebilincselő sztori során. A The Order viszont egy ultra-szkriptelt cső-akció volt csupán, ami így sem tartott tovább 7 óránál – és amely jelentős részét átvezető videók tették ki.

10 évvel később egy percet sem öregedő grafika ide, egészen érdekesen felépített misztikus világ oda, a The Order: 1886 nem lett a kritikusok kedvence: átlagosan 6/10 értékeléseket kapott.

A legszomorúbb, hogy másként is alakulhatott volna. A Naughty Dog és Blizzard fejlesztőkből összeállt Ready at Dawn eleinte egy roppant ambiciózus játékot tervezett, amit a kész verziónál hosszabbnak és interaktívabbnak álmodtak meg. A sors azonban közbeszólt. Andrea Pessino, a csapat egyik alapítója és egykori vezetője a Minnmaxnak adott interjújában árulta el, hogy bár kis csapattal vágták hatalmas fába a fejszéjüket, a problémák sokasága akkor kezdődött a The Order: 1886 fejlesztése közben, mikor a Sony Computer Entertainment Worldwide akkori elnöke, Shuhei Yoshida vállalaton belüli pozícióváltások miatt el nem távolodott a projekttől – amely készültében maga is aktívan részt vett.

Miután többen követték őt, már sokkal nehezebb volt a kommunikáció és az egyeztetés a Sony föléjük rendelt új vezetőségével, ami elmondása szerint minden piszlicsáré dolgokon csatáztak velük, ami végül odáig harapódzott, hogy hiába jelezték a Sony és a PlayStation vezetőség felé, hogy még legalább egy év plusz fejlesztési időre volna szükségük, ők kötötték az ebet a karóhoz: a The Order: 1886-nak 2015. február 20-án meg KELL jelennie. A Ready at Dawnnál emiatt kemény, de kényszerű döntést kellett hozniuk: a játék egy jelentős részét meg kellett nyirbálni, tartalmakat kellett kukázni, mechanikákat egyszerűsíteni vagy teljesen kihagyni, leegyszerűsíteni a narratívát, az interaktívnak tervezett részeket pedig átvezető videókká kellett alakítani.

Már a cégvezetés és a stúdió közötti feszültség is bőven elég lett volna, de a folytatás sorsát végül a fenti változtatások nyomán kapott kritikai visszajelzések pecsételték meg. Pessino szerint egy 70%-os / 7 pontos átlagértékelésnél jó eséllyel ülhettek volna neki a második rész elkészítésének, de a 60%-os és 6 pontos átlag egyet jelentett a franchise-nak tervezett IP halálával. A The Order: 1886 folytatásának meg nem valósulása tehát elsősorban nem a vártnál jóval alacsonyabb eladások voltak, hanem a Sony saját fejlesztésű címeire való igényessége – amihez hasonlót legutóbb a Days Gone esetében láthattunk, ami bár végül közönségkedvenccé vált (miután ingyen adták a PS Plusban), de mivel a Bend Studios játéka a 70%-os átlagával nem ugrotta meg az akkoriban igen magasra rakott lécet, a Sony sem kérte be automatikusan a második felvonást.

Mindez nemcsak azért szomorú, mert a The Order: 1886 világa egy kiaknázatlan kincsesbánya, hanem mert akár másképp is alakulhatott volna általa a Ready at Dawn sorsa. A csapatot 2020-ban vásárolta fel az akkor VR-játékos ambícióktól duzzadó Meta, ami négy évvel és több – amúgy meglehetősen jól sikerült – VR-exkluzív játékkal később 2024 közepén bezáratta a stúdiót.

Betöltés...
Keresés
Keresés