A modern játékfejlesztés rákfenéje, hogy valószínűleg a kiadók nyomására a fejlesztők gyakorlatilag félkész állapotban adják ki a játékaikat. Mintha így szándékoznának spórolni a tesztelők fizetésén: ma már gyakorlatilag megszűnt a korai hozzáférés intézménye, de minimum új értelmet nyer, hiszen már a legnagyobb megjelenéseket is a vásárlók, a játékosok tesztelik.
Ékes példa erre a decemberi STALKER 2 frissítés, ami több mint 1800 hibától szabadította meg a november végén megjelent játékot, ami még ezután sem tekinthető befejezettnek. A GSC Game World csapatát aligha érheti emiatt kritika: az ukrán stúdió alaposan kiszenvedte a fejlesztési időszakot – jóllehet az eredeti megjelenést jóval az orosz-ukrán háború előttre tűzték, ami felvet néhány égető és roppant kínos kérdést. A gárda viszont bőszen dolgozik a kultjáték folytatásának kikupálásán,
a február közepén élesített 1.2-es frissítés például 1700+ hibát orvosol.
A patchet február 13-a óta lehet tölteni, amit 14-én egy újabb frissítés, az 1.2.1 követett – utóbbi bár nem sok, de szignifikáns problémákra rakott sebtapaszt. A javítás leírásába belegörgetve hamar rájöhetünk, hogy valójában a türelmes játékosok jártak jól, mert ők mostanra egy sokkal kiforrottabb élményre, egy közel késznek nevezhető játékra nevezhetnek be:
- majdnem 100 javítást kaptak csak az átvezetők
- több mint 450 hibát purgáltak ki a STALKER 2 különböző helyszínein
- 120 különféle beállítást és guide-ot érintő hibától lett mentes a játék
- 30+ tárggyal és más objektummal előforduló bugot sikerült helyre rakni
- 300 olyan kritikus hibát is javítottak, melyek a főküldetésben fordulnak elő
- de 130 mellékküldetést is sikerült gatyába rázni.
De mindez csak a jéghegy csúcsa! Egy csomó más kisebb és nagyobb változás is történt például az AI viselkedésében, balanszíroztak a játékmenet egyes elemein, csiszoltak a PC-s és konzolos teljesítményen, így állítólag sokkal kevesebbszer, vagy szerencsésebb esetben egyáltalán nem omlik össze a játék menet közben.
A legnagyobb kérdés azonban, hogy mikortól tekinthető a STALKER 2 befejezettnek? Mikor érdemes elkezdeni a történetet annak az előrelátónak, aki november óta türelmesen vár a kész verzióra? Mondhatja-e egyáltalán azt a GSC, hogy befejeződött a munka – ezzel is elismervén az amúgy egyértelműt? Minderre a szomorú válasz az, hogy minél később, annál jobb. A Cyberpunk példájából okulva a legjobban mindig az jár, aki minimum egy évig a backlogon parkoltatja a játékokat – aminek előnye nem csak egy befejezett, bugtalanított játékélmény, de arra nagy eséllyel egy egészen jó akcióban csaphat le.