Az Nvidia 2025 januárjában leplezte le az RTX 50 családot. Azóta a két legerősebb modell már meg is érkezett, a harmadikat pedig éppen a napokban ismerhetjük meg közelebbről. Az hamar kiderült, hogy az új széria rajtja sem lesz zökkenőmentes. Már az első napokban felmerültek problémák a PCIe 5.0 szabványú csatlakozóval kapcsolatban. Ez azonban könnyen orvosolható egy BIOS beállítással. Sokkal aggasztóbb azonban a 12VHPWR csatlakozóval kapcsolatos hibajelenségek listája, az első hetekben több RTX 5090 és RTX 5080 csatlakozója is megolvadt.
A külsős, független mérések rámutattak arra is, hogy nyers erőben hatalmas ugrások nem történtek, az Nvidia által belengetett, hatalmas FPS növekedés leginkább a szoftveres, AI funkcióknak köszönhető. Azt azonban ki lehet jelenteni, hogy az RTX 5090 és az RTX 5080 sem lett egy gyenge példány, szimplán csak az elődökhöz képest valós körülmények között olyan hatalmas ugrást nem érdemes várni. Az Nvidia azonban a napokban azt is elárulta, hogy bizonyos régebbi játékok esetében rosszabb teljesítményre készülhetnek majd az újdonsült RTX 50 tulajdonosok.
A régebbi játékok rosszabbul futhatnak az új Nvidia kártyákon

A Reddit felületére került ki egy bejegyzés, mely hamar felkavarta az állóvizet. A felhasználó kiszúrta, hogy az Nvidia szépen csendben kivezette a 32-bit CUDA és így a 32-bit PhysX támogatást is. Ez elsőre nem tűnik hatalmas ügynek, ám rengeteg régebbi játék használta ezt a megoldást, így ezek teljesítményében erőteljes romlással találkozhatnak majd az RTX 50 tulajdonosok, hiszen a szoftveres vagy CPU gyorsítás messze nem olyan hatékony, mintha a GPU végezné el a feladatot.
Az Nvidia időközben pedig meg is erősítette a felhasználó észrevételeit. A korábbi szériák esetében nem kell ettől félni, hiszen azok hardveres szinten is támogatják a 32 bites PhysX-t. A hozzáértők szerint az Nvidia gyakorlatilag pár munkaórányi feladatot úszott meg ezzel, miközben a támogatás megszüntetésének hatása jóval nagyobb lehet ennél. Egyáltalán nem beszélhetünk tehát gördülékeny startról az RTX 50 széria esetben, hiszen a hardveres, szoftveres problémák mellett az elérhetőség sem a legjobb, mely brutális árcédulákat szül hazánkban is. Az érintett játékok egyre bővülő listáját >ide< kattintva érheted el.