A Google múlt héten újabb lépéseket tett, hogy új fázisba léptesse a Google Chrome Manifest nevet viselő csatolófelületének lecserélését. Ez egy olyan szabvány, mely gyakorlatilag a Chrome-bővítmények konfigurációjáért felel. Azaz, hogy milyen jogosultságokkal rendelkezhetnek és milyen komponenseket használhatnak. A jelenlegi, még sokak által használt változat a V2, azaz második verzióra épül. Ennek nyugdíjazását már hosszú évekkel ezelőtt, 2019-ben bejelentette a cég, ám rengeteg alkalommal csúszott a projekt. 2024-ben már azért lehetett sejteni, hogy sokáig már nem érdemes ezekre építeni.
A Google úgy gondolja, hogy a V3-as verzióra való átállást követően nem csak gyorsabban működhet a Chrome és bármelyik Chromium alapú böngésző, de nagyobb hatékonysággal korlátozhatják azokat az oldalakat és bővítményeket is, melyek a felhasználói szokásainkat figyelik és aktívan elemzik. Ezt a lépést azonban már régóta kritizálják az adblocker, azaz a reklámblokkoló alkalmazások fejlesztői. Állításuk szerint a cég gyakorlatilag ellehetetleníti ezek használatát, így a felhasználókra sokkal több veszély leselkedik majd valójában, mint eddig. A Google valamennyire megengedő volt, növelte például a V3-as változatban alkalmazható szűrési maszkok számát, ám sokak szerint ez semmire nem volt elég.
A Google Chrome már tiltja a reklámblokkoló bővítményéket
A Google Chrome fejlesztői változatai már az elmúlt hónapokban sem engedték feltelepíteni a manapság népszerű reklámblokkolókat. Úgy tűnik azonban, hogy 2025 februárjában már néhány „szerencsés” felhasználónál az éles, teljesen publikus változatokban is megtörténtek ezek a tiltások. Szó sem róla, már régóta figyelmeztetett erre az óriáscég, ám ez a döntés okozhat még meglepetéseket az elkövetkezendő néhány hétben.
Chrome just killed itself.
byu/Brilliant-Promise491 inbrowsers
Természetesen a reklámblokkolók egy része átállt a Manifest V3 verzióra, ám ezek hatékonysága még erőteljesen kérdéses. Igencsak úgy tűnik, hogy nem sok választási lehetőséget ad az emberek kezébe a Google Chrome, így azon sem lepődnénk meg, ha néhányan böngésző váltás mellett döntenének az elkövetkezendő időszakban. A fejlesztők innen bizony már nem fognak visszatáncolni, így marad a többi alternatíva, vagy a reklámblokkolók kevésbé hatékony, ám már V3-ra írt változata.