Az Nvidia, az AMD és az Intel is rendelkezik úgynevezett felskálázó algoritmusokkal. Ezek működésé eltér, ám a cél azonos. A videokártya a monitorunk natív vagy a játékban kiválasztott felbontáshoz képest alacsonyabb felbontáson rajzolja ki az egyes képkockákat. Ezt követően pedig különféle algoritmusok segítségével igyekeznek feljavítani ezeket a képkockákat, hogy valamennyire élvezhető képet kaphassunk. Az első időszakban jelentős vizuális romlással jártak ezek a fejlesztések, ám mostanra eljutottunk oda, hogy bizony a legtöbb esetben nehezen észrevehető a DLSS vagy éppen az FSR működése.
Az Nvidia az RTX 50 kártyákkal egy időben bemutatta a DLSS 4 technológiát. Sokan azonban nem is mélyedtek el jobban a témában, hiszen úgy gondolták, hogy a fejlesztések jelentős részét csak az új kártyák kapták meg. Szerencsére ez egyáltalán nem igaz, hiszen csak a Multi-Frame Generation lett exkluzív funkció, a DLSS 4 azonban ennél sokkal-sokkal komplexebb, szerencsére a cég egy táblázaton belül ismertette, hogy mit is tartalmaz a DLSS 4.
A DLSS 4 nem csak új Nvidia kártyákon megy

A fenti táblázatnak köszönhetően pillanatok alatt átláthatjuk, hogy mely DLSS 4 funkciókat mely kártyák támogatják.
- A DLSS Multi Frame Generationt csak a legújabb, RTX 50-es széria támogatja
- A korábbi, „sima” Frame Generationt az RTX 40 és RTX 50 széria támogatja
- Az összes többi DLSS funkciót, mint a Ray Reconstruction, a Super Resolution és DLAA pedig támogatja az RTX 20, RTX 30, RTX 40, RTX 50 széria
Nekünk az utóbbi lényeges igazán, hiszen ezek a funkciók segítenek abban, hogy az FPS-ünk növekedjen, de a vizuális élményen se essen hatalmas csorba.
Tényleg jobb képet ad a DLSS 4
A TechSpot csapata az elmúlt időszakban több szinten is megizzasztotta az új algoritmust. Rengeteg szempontot vizsgáltak, ide sorolhatjuk az élek elmosódását, a karakterek hajának megjelenítését vagy éppen a távoli pályaelemek kirajzolását. Érdemes lehet a videót is megtekinteni, de az alábbi képek is sokat mondóak:

Egy-egy kiragadott példán keresztül is látható, hogy a DLSS 4 élesebb képet ad még akkor is, ha eggyel gyengébb beállításon használja az ember, mint a korábbi változatot. Bizony, a DLSS 4 Performance módja sok esetben jobb választás lehet majd, mint a DLSS 3 Quality módja. Ilyenre ez idáig még nem volt példa a DLSS történetében, az Nvidia mérnökei szó szerint varázsoltak a színfalak mögött. Hasonló különbségeket olvasatunk le az éleket, az árnyékokat vagy éppen a szellemkép effektust vizsgálva is. A DLSS 4 minden szinten fejlődött az elődhöz képest.
A DLSS 4 teljesítménye
Az esetek jelentős részében nem olvashatunk le hatalmas eltéréseket, ha a DLSS 3 és DLSS 4 által kapott FPS számokat vizsgáljuk, azonos beállítási szintek mellett. Ám még megdöbbentőbb lehet az eredmény, ha számításba vesszük azt is, hogy a DLSS 4 Performance módja az esetek jelentős részében a DLSS 3 Quality szintjét hozza vizuálisan. Így bizony a szebb kép mellett végül több FPS marad az embernél vagy még szebb képért cserébe minimális FPS-t bukik csak a felhasználó.
Verdikt
Nos, a fenti adatokból remekül leszűrhető, hogy a DLSS 4 használata szinte kötelező lehet a támogatott címekben. Jelenleg az alábbi listával lehet kalkulálni, ám a címek száma folyamatosan bővül majd az elkövetkezendő hetekben, hónapokban:
Ezt még bizony RTX 20 kártyával is kiélvezhetik a játékosok, így ilyen téren sem érheti kritika az Nvidia munkatársait. A mérések arra is rámutattak, hogy a DLSS 4 Performance módja a legnagyobb rivális, az AMD FSR 3.1 Quality megoldásánál jelentősen szebb képekkel kecsegtet, miközben 15-20%-kal több FPS-t ad. Így bizony csak akkor érdemes az FSR vagy XeSS felé nyúlni a DLSS 4 helyett, ha nem rendelkezünk Nvidia kártyával. Abban az esetben úgysincs más opció. DLSS 3-on szinten felesleges maradni, hiszen az új változat minden tekintetben jobb, mint az előd.