Nem titok, hogy az elmúlt években egy új technológia kezd elterjedni a tévék vagy éppen PC monitorok piacán. Míg korábban leginkább csak hordozható eszközökben találkozhattunk az ilyen típusú kijelzőkkel, addig manapság ez képviseli a prémium kategóriát a tévéknél és a gamer monitoroknál is. Sőt, ilyen kijelzővel találkozhatsz a Steam Deck és a Nintendo Switch egyes modelljeinél is. Ez pedig bizony nem más, mint az OLED. Az LCD kijelzőkkel ellentétben ezek a megoldások dedikált háttérvilágítás nélkül működnek, hiszen minden egyes pixel és annak fényereje külön is vezérelhető. Ennek köszönhetően a feketék tökéletesek, a válaszidő hihetetlen, miközben vékonyabbak is tudnak lenni, mint a hagyományos kialakítások. Hátrányként az alacsonyabb fényerőt, illetve a beégés lehetőségét róhatjuk csak fel.
Sokan tehát már az OLED TV-k és monitorok kategóriáját szemelik ki maguknak, ha prémium élményre vágynak. A beégést minden létező weboldal és gyártó megemlíti, sok esetben 3 éves beégés elleni garanciával is megfűszerezve. Az elmúlt években a szoftveres védelmek és megoldások is hatalmasat ugrottak, így felmerülhet sokakban a kérdés, hogy valóban kell-e félni ettől a jelenségtől? Az RTINGS munkatársai egy ideje erre keresik a választ, ráadásul meglehetősen mostoha körülmények között.
Miért is éghet be az OLED panel?
Az angol nyelvű anyagok burn-in szóval hivatkoznak a magyarul csak beégésnek hívott jelenségre. A beégés azért történhet meg, mert az OLED technológia sajátossága, hogy az egyes képpontok (pixelek) önállóan világítanak, melyek előbb-utóbb elhasználódnak. Ezt azonban nem egyenlő mértékben teszik, függ a megjelenített tartalomtól. Ha bizonyos pixelek hosszabb ideig ugyanazt a képet jelenítik meg (pl. csatornalogó vagy éppen HUD elemek, menüsávok, Windows Tálca), akkor azok a pixelek gyorsabban öregszenek. Ennek köszönhetően valóban szellemkép, beégés maradhat vissza, melyet akkor is lehet halványan látni, ha más tartalom van a képernyőn.
Az eredmények
Az OLEDGaming subreddit egy felhasználója az RTings mérésekből merített, több monitor és TV képét is megosztotta a bejegyzésében. Egy dolog közös ezekben, az OLED technológia, ám több szintű eltérést is leolvashatunk. Ide sorolhatjuk a QD-OLED és WOLED közötti különbségeket vagy éppen a szoftveres védelmet eltérést. Nézzük is az eredményeket:
AW3423DWF QD-OLED
LG 27GR95QE W-OLED
Samsung S95C QD-OLED
LG C2 W-OLED
Kezdjük is a jó hírrel: gamer monitoroknál jóval enyhébben jelentkezik a jelenség, mint a tévéknél. Ezt az egyre fejlettebb szoftveres védelmeknek és a visszafogottabb fényerőknek köszönhetjük. Tévék esetében azonban jóval látványosabb lehet a különbség.
Azt se feledjük azonban, hogy a fenti megjelenítők 20 hónapon, azaz 11900 órán keresztül, 100%-os fényerő mellett jelenítették meg a statikus tartalmat. Valós körülmények között gyakorlatilag nem jelentkezik a beégés jelensége még hosszú hónapok után sem, főleg, ha nem kapcsoljuk ki a monitorok és tévék beépített védelmeit. A gyártók több megoldást is bevetnek:
Pixel Shifting: a képet 1-2 pixellel eltolja a védelem bizonyos időközönként, így statikus tartalom esetében sem esik mindig ugyanarra a fizikai pixelre a logikai pixel
Automatikus fényerő-csökkentés statikus kép érzékelésekor.
Logó-felismerés: a logók lokális sötétítése.
Pixel Refresher (karbantartás): pixelek egyenletes frissítése automatikusan, bizonyos időközönként.
Képernyővédők / Menü eltüntetés: statikus elemek automatikus halványítása vagy eltüntetése.
Ezeknek köszönhetően 2025-ben már nem kell aggódni tehát a beégéstől, de jól látható, hogy 20 hónapnyi kínzás után is jól bírják a gamer monitorok. A tévék kevésbé, ám reális körülmények között ott sem kell félni a beégéstől. Ha reklámtáblaként használnád a tévét vagy állandó tartalmat jelenítenél meg (pl. étterem menüsora) esetén érdemes lehet azonban a régi IPS/VA paneleknél maradni, minden más esetben azonban kiváló élményekkel szolgál az OLED.