Az elmúlt néhány napban egy frissen megjelent YouTube videó borzolja a kedélyeket a PC játékosok körében. JayzTwoCents meglehetősen érdekes eredményre jutott, amikor az Nvidia féle Resizable BAR implementációját kezdte el tesztelni. Észrevette, hogy a ReBAR kikapcsolt állapotban tetszeleg alapból az Nvidia globális profiljában. Ezzel önmagában még nem is lenne probléma, ám mérhető teljesítményvesztéssel jár ez bizonyos alkalmazások és benchmarkok esetében. Nem árt azonban először tisztázni, hogy mi is az a ReBAR.
A Resizable BAR (vagy röviden ReBAR) egy technológia, amely a CPU és a GPU közti adatátvitelt optimalizálja, és javíthatja a játékok teljesítményét bizonyos esetekben. Az alapötlet az, hogy a CPU ne csak 256 MB-os blokkokban férjen hozzá a GPU videomemóriájához (VRAM), hanem az egész VRAM-ot egyben is láthassa és kezelhesse . Az utóbbiból jön a „Resizable” (méretezhető) kifejezés a technológia nevében. Ez bizonyos játékok esetében FPS növekedéssel, simább képkockákkal járhat, mely sokat hozzáadhatnak a játékélményhez.
Ezért nem érdemes hozzányúlni az Nvidia kártyák beállításaihoz
A fenti videóban tehát bemutatásra került, hogy az Nvidia alap, globális profiljában alapértelmezetten kikapcsolt állapotban figyel a ReBAR, attól függetlenül, hogy az alaplapban engedélyezve van-e. Az AMD és az Intel globálisan engedélyezi a ReBAR-t, ám feketelistára teszik azokat az alkalmazásokat, ahol a gyári teszteken problémákat tapasztaltak. Az Nvidia azonban ennek ellenkezőjét teszi, azaz globálisan letiltja a funkciót, majd pedig a saját listái alapján engedélyezi azoknál az alkalmazásoknál, amelyek átmentek a saját tesztjeiken. A videóban az is bemutatásra került, hogy miként lehet engedélyezni ezt a funkciót globálisan vagy bizonyos alkalmazásokra, játékokra ráerőltetni. Az Intel CPU-k jóval érzékenyebbek ezekre a beállításokra, itt valóban mérhető volt az FPS előny, AMD processzorok esetében nem volt mérhető különbség a két állapot között.
this is a very old topic from over 4 years ago. there is a whitelist that gets used on a per game basis
https://t.co/0fUkekoahCif the game doesn’t support rebar properly it could cause stability issues. it isn’t just a magical global setting
— Rocco Juliano (@roccojuliano) June 21, 2025
Igen ám, de már az első órákban is több kritika érte a videót. Rengeteg felhasználó azt jelezte vissza, hogy bár náluk is mérhetően megugrott a teljesítmény bizonyos játékok, alkalmazások esetén, komoly stabilitási problémákba ütköztek. Nem árulunk el nagy titkot, hogy a fenti jelenség nem egy bug, hanem egy tudatos döntés az Nvidia részéről, hogy minden körülmények között stabil maradhasson az adott PC. Természetesen előfordulhat, hogy bizonyos játékok esetén stabilitási gondok nélkül is hozhat plusz FPS-t a fenti megoldás, ám nem ez a jellemző. A jelenség szintén régóta ismert, már négy évvel ezelőtt is találkozhattunk hasonló fórumtémákkal. Nem érdemes tehát babrálni ezekkel a beállításokkal, hiszen könnyen búcsút mondhatunk a rendszerünk stabilitásának néhány extra képkockáért cserébe. A videó azonban érdekes témákat boncolgatott, remélhetőleg kiderül, hogy miért jelentkezik ilyen mértékű változás az Intel processzoroknál.