A 2025-ös év legnépszerűbb Steam megjelenéseinek közel fele AA vagy indie stúdiók munkáit dicséri. Változás a játékiparban?
Ha valaki arról kérdezne, hogy milyen a videojáték-ipar helyzete mostanában, biztos, hogy elsőként az indie játékok felemelkedése jutni eszembe. Akár hétköznapi játékosok vagyunk, akár szakmabeliek, gaming tartalomgyártók, stream-nézők, jól látjuk, hogy az elmúlt években a független stúdiók és az egyéni fejlesztők elképesztő sikereket értek el. A játékfejlesztés ma már egyre több ember számára elérhető, és bizony egy-egy egyedi és szórakoztató ötlet sokkal többet ér, mint egy évekig tartó fejlesztés egy nagy stúdiónál. A játékvilág tehát átalakulóban van, és egy 2025-ös Steam statisztikai is bizonyítja, hogy az AA-s és az indie játékok egyre nagyobb teret nyernek a játékosok körében. És igen: költeni is hajlandóak vagyunk rá, nem véletlenül.
2025
2025 úgy tűnik, hogy egyfajta fordulópontot jelent ebben. Miközben a nagyobb stúdiók továbbra is sorra törlik a projekteket és elbocsátják a tehetséges fejlesztőket, vagy látják, hogy trendkövető játékaik kudarcot vallanak, a kisebb játékok kerültek a figyelem középpontjába. Az olyan indie címek, mint a Schedule 1, a R.E.P.O. és a Peak hatalmas közönséget vonzottak, míg a kisebb stúdiók játéka, például a Clair Obscur: Expedition 33 hatalmas elismerést kapott, és több rekordot is megdöntött – írja a TheGamer. A magazin az év közepén a Steam legnépszerűbb játékait nézte át és megállapította, hogy a top 20-as lista 40 százaléka indie vagy AA játék. A játékosok láthatóan kisebb címeket keresnek, ezzel támogatva az indie fejlesztőket és a kisebb stúdiókat.
Az eredmény
A SteamDB adatai szerint az idei top 20 játék közül nyolc (a legtöbb egyidejű játékosok száma alapján) indie stúdiókból származik, vagy AA kategóriába sorolható. A TikTok és a rövid videók korszakában megjelent egy trend, miszerint a kisebb, könnyebben elérhető játékok lesznek népszerűek, ami kétségtelenül hozzájárult az idei ranglistákhoz. Korábban már láthattuk ezt olyan játékoknál, mint a Content Warning és a Chained Together, ez a trend folytatódott az idén is, amikor a Schedule I és az R.E.P.O. elfoglalta a top 3 két helyét, a Peak pedig éppen hogy lemaradt a top 10-ről. Bár ezek a játékok általában rövidebb ideig népszerűek, mivel gyorsan felváltja őket a következő slágerjáték, mégis nagyon jól mutatják az indie szféra felemelkedését. Bár a Kingdom Come: Deliverance 2, a Clair Obscur: Expedition 33 és a Rematch mindegyike valamivel nagyobb költségvetésű, mindhárom játék a kisebb AA kategóriába tartozik, és az 5., 9. és 14. helyet szerezték meg.
A lista
Helyezés | Cím és játékoscsúcs | |
1 | Monster Hunter Wilds | 1,384,608 |
2 | Schedule I | 459,798 |
3 | R.E.P.O | 271,571 |
4 | Split Fiction | 259,003 |
5 | Kingdom Come: Deliverance II | 256,206 |
6 | Bongo Cat | 194,508 |
7 | Stellar Blade | 192,078 |
8 | Dune: Awakening | 189,333 |
9 | Clair Obscur: Expedition 33 | 145,063 |
10 | Mecha Break | 132,816 |
11 | Peak | 114,492 |
12 | FragPunk | 113,946 |
13 | Shadowverse: Worlds Beyond | 109,246 |
14 | Rematch | 92,841 |
15 | InZOI | 87,377 |
16 | FANTASY LIFE i: The Girl Who Steals Time | 65,389 |
17 | Assassin’s Creed Shadows | 64,825 |
18 | RuneScape: Dragonwilds | 52,501 |
19 | Sultan’s Game | 46,106 |
20 | Persona5: The Phantom X | 41,622 |
Senki számára nem meglepő, hogy a Monster Hunter Wilds tartja az első helyet, és ez aligha fog megváltozni. A Split Fiction, egy másik kisebb stúdió (de az EA által finanszírozott) játéka a negyedik helyen áll, míg a Stellar Blade, a Dune: Awakening és a Mecha Break zárja a top 10-et. Olyan játékok, mint a Doom: The Dark Ages és a Like A Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii nem kerültek be a top 20-ba, ahogy a Steamen megjelent Final Fantasy 7 Rebirth, The Last of Us Part 2: Remastered és Marvel’s Spider-Man 2 sem.