Egy kisebb túlzással a kromatikus aberráció, azaz a Chromatic Aberration szinte minden játékban megtalálható a beállítások közt, sőt, általában alapértelmezettként be is van kapcsolva. De mi pontosan ez a funkció, és miért javallott a feliratok kalibrálása mellett már az első körben, még a játék indítása előtt kilőni?
Sokan, akik nem járatosak a fotózásban vagy a technikai szakkifejezésekben azt gondolhatják a beállítás neve hallatán, hogy a fémes felületek megjelenéséhez lehet köze, ez viszont nagyon messze áll a valóságtól. A kromatikus aberráció fogalmát a fényképészettel foglalkozók azért ismerhetik jól, az ő életüket gyakran megkeseríti ez az optikai hiba, ami a képeken látható tárgyak, objektumok széleinek torzulását, kisebb-nagyobb elhomályosulását, színelváltozását eredményezi.
Ezt a hibát a fényképezőgép lencséjén áthaladó fény szóródása okozza, ami a folyamat során elhajlik vagy megtörik. A fotósok ezt szinte mindig próbálják is kijavítani, vagy a munka során leredukálni a kromatikus aberráció mértékét, hisz az nagyban ronthatja az elkészült kép minőségét, amit különböző objektívekkel és lencsékkel, illetve utómunkával tudnak csak orvosolni.
De ha ennyire rossz, akkor miért használják a videojátékokban?
Nos, az illúzió tökéletes megteremtése miatt. A fejlesztők jellemzően ezzel, a filmszemcsésítő effektekkel és a motion blurrel (mozgási elmosódással) próbálnak trükközni, hogy minél filmszerűbb legyen a játékélmény. Na meg a kromatikus aberrációval elérhető homályosítás tökéletesen alkalmas lehet ilyen-olyan képi és grafikai hibák elfedésére is.
Persze akadnak olyan programok, melyeknek a művészeti stílusába tökéletesen illeszkedik ez az elmosódó hatás, amitől olyan lesz a kép, mintha egy kamera lencséjén át szemlélnénk az eseményeket. Ott van például a Crysis 3, amiben ugyan van lehetőség kilőni, de azért nem érdemes, mert konkrétan a művészeti koncepció része, amivel a Crytek fejlesztői azt az illúziót keltik, hogy mi lapulunk a nanoruha alatt, és annak speckó lencséi mögül pislogunk ki. De még a Cyberpunk esetében is indokolt lehet, hisz a mesterséges szemekről simán elképzelhető, hogy kromatikus aberrációt okoznak.
A legtöbb játékban viszont inkább zavaró, mint hangulatkeltő, amitől az esetek többségében sajnos eléggé csúnyácska, kevésbé valósághű lesz a grafika. Méghozzá annak ellenére, hogy egyébként a kromatikus aberrációt a valósághűség elérése miatt teszik a játékokba. Viszont, hogy mikor kapcsoljuk ki ezt az effektet, azt érdemes átgondolni, hisz tényleg lehet egy koncepció része, ha viszont tisztább és a szemnek kellemesebb, természetesebb képet szeretnénk, akkor mindenképp érdemes megtenni.
Érdemes azonban tudni, hogy a kromatikus aberráció kikapcsolása szinte semmilyen mértékben nem befolyásolja a játék teljesítményét, azaz nem fog nélküle jobban futni. Csupán egy olyan extra filterről van szó, ami itt-ott eltorzítja a képet. Kikapcsolni egyébként a grafikai beállításokban lehet (konzolon is), ha viszont valamiért nem találsz ilyet PC-n, akkor
- az FXAA, az MSAA és az SSAA anti-aliasing technikákkal érdemes próbálkozni,
- illetve a ReShade és a SweetFX pluginokra is ajánlott ránézni,
melyek mind segíthetik a kromatikus aberráció hatásának kiküszöbölését. Én mindenképp a kilövése mellett állok, de mindenkinek érdemes a személyes preferenciái mellett.
Tudtad, hogy teljesen ingyen játszhatsz a legkirályabb Deadpool játékkal?
Jelen cikk szerzőjének eredeti írása először 2023. március 27-én jelent meg a LeetGaming.com-on.