Overwatch

Pro vs. casual? Mindkettő! Lehetetlen küldetésre vállalkozik a Blizzard?


Kikre balanszolják a játékot? A válasz egyszerűnek hangzik, a gyakorlatban mégsem az.

Nemrég ünnepelte megjelenése első születésnapját az Overwatch, mely az első évében igen komoly népszerűségre tett szert, hiszen több mint 30 millió játékos ugrott fejest a Blizzard játékába. Ám ahogy sok minden másra, úgy a kompetitív videojátékokra is igaz, hogy a második év sokkal nehezebb: túl vagyunk a kezdeti ismerkedésen és tapogatózáson, így a játékosok részéről is egyre nőnek és szigorodnak az elvárások.

Ekkora közönségnél joggal merül fel a kérdés: kiket részesít előnyben a Blizzard? A játékosok melyik rétege az, akikhez balanszolja a játékot? A casualökhöz, akik puszta szórakozásból és időtöltésből játszanak, vagy a profikhoz, akik a legmagasabb szintre szeretnének jutni, sőt, adott esetben akár ebből is élnek? A fejlesztőcsapatot vezető Jeff Kaplan érdekes választ adott erre a játék hivatalos fórumán.

“Rengeteg bejegyzést láttam a fórumokon, melyekben azzal gyanúsítotok minket, hogy valamelyik oldalnak kedvezünk: hogy csak a casualök köré balanszolunk, vagy hogy csak a profik köré balanszolunk.”

“Valójában mindkettő borzasztóan leegyszerűsíti azt, ahogy gondolkodunk. Minden tekintetben felelősek vagyunk a játékért. És amikor balansz változtatásokról beszélünk, akkor valójában kitárgyaljuk a játék mindegyik szintjét. Nem vesszük le a tekintetünket egyik oldalról sem és a továbbiakban is képviselni fogjuk mindkettőt. Némely döntések jobban fogják célozni az egyik csoportot, mint a másikat, de mindig figyelembe fogjuk venni, hogy ez milyen hatással van az ellentétes oldalra.”

A Blizzard tehát úgy dönt, hogy nem dönt: egy olyan játékot szeretnének, ami a casual és a profi réteg számára is balanszos.

De vajon lehetséges ez egyáltalán? Sőt, igaz-e valójában Jeff Kaplan állítása, vagy csak egyszerű PR-szöveg az egész?

Hajlunk afelé, hogy inkább az utóbbi. Az esetek többségében azt láthatjuk, hogy ha a Blizzard előránt valamilyen statisztikát, akkor általában a Quick Play módra hivatkozik. Ez olyan szempontból persze érthető, hogy ezt jóval többen játsszák, mint a Competitive-et. Ugyanakkor azonban azt is jelenti, hogy ha a Quick Play-en belül szeretnék elérni az egyensúlyt, akkor a casual réteg mellett határozzák el magukat.

Forrás: Blizzard

De ha egy játék alacsony szinten balanszos, akkor magas szinten nem lesz az? Nem, éppen azért, mert a skillesebb játékosok sokkal inkább képesek felnagyítani a különbségeket. Ha az Overwatch maximálisan balanszos lenne profi szinten, akkor nem állna be hetekre-hónapokra a meta, és nem ugyanazokat a compokat látnánk folyamatosan, hanem a játékosok folyamatosan reagálnának egymásra – pont azért, mert a balansz miatt meglennének erre a hatékony eszközeik. Ehelyett ha megnézzük például a mostani világbajnokságot, akkor azt látjuk, hogy a D.Va, Winston, Genji, Tracer, Lucio ötös eléggé fix pontnak mondható a meccseken.

Hiába állítja tehát azt a Blizzard, hogy számukra mindkét réteg fontos, jelenleg a jelek inkább arra utalnak, hogy inkább a casual játékosok élvezik az előnyt. Ezzel önmagában nem feltétlenül van baj: bármelyik fejlesztő számára lehet reális és elfogadható cél, hogy az eseti – vagy éppen teljesen új – játékos a lehető legjobb és legszórakoztatóbb játékélményt kapja. Csak éppen ez nehezen összeegyeztethető azzal, hogy a Blizzard jelenleg egy óriási világszintű esport-ligát szeretne felépíteni az Overwatch-ra…

Borító: Blizzard

Ne maradj le semmiről, kövess minket Facebookon is!

2024 leetesport.hu | minden jog fenntartva