Fifa

Egy emberként háborodott fel a közösség: játszhatatlan állapotban a játék, és az EA-t nem érdekli.


Az EA szerverekkel mindig is voltak gondok, viszont az utóbbi pár napban csúcsosodott ki igazán a szinte már tragikomédiába fajult helyzet. Igaz az EA pénteken még arról biztosította az érintett játékosokat (FIFA, Apex, Battlefield), hogy a péntek esti szerverleállás csupán karbantartási és frissítési célból történik, ami pár óra alatt lezajlik majd.

Ennek ellenére vasárnap délután még mindig arról számolnak be a játékosok, hogy egyre másra nem tudnak belépni a játékokba, vagy ha mégis, akkor nem tudnak online meccseket indítani.

A közösség forrong, és nemcsak a magyar, hanem a globális rajongóbázis ingott komolyan meg. A probléma sajnos nem a szerverekkel kezdődött, ez amolyan utolsó előtti csepp, a FIFA számos problémával küszködik, és nemhogy megújulni képtelen, de évről évre egyre romlik az egyébként érthetetlen módon teljes áron kínált játék állapota. Bugok tömkelege, teljesen átgondolatlan megoldások, a borzalmas matchmaking, illetve a szinte már nem is titkolt pay2win rendszer elvű Ultimate Team alapos indokokat szolgálnak a játékosok elégedetlenkedésére. Persze egy termék esetében könnyű azzal érvelni, amivel ilyenkor szokás…

…”ha nem tetszik nem kell megvenni”, de a helyzet nem ilyen egyszerű.

Playing this game is like being in a toxic relationship from r/FIFA


“Olyan a játékkal játszani, mint egy bántalmazó párkapcsolatban lenni. Őszintén. Annyi hiba van a játékban, hogy néha elgondolkozok miért játszunk még ezzel.” – írta egy játékos.

A FIFA ugyanis minden évben úgy terjeszkedik, hogy a foci és a videojátékok kedvelői számára egy teljesen monopol helyzetet alakítson ki a megjelenítési vagy felhasználási jogok felvásárlásával, ezzel is jól megnehezítve a konkurencia Konami, úgy a PES dolgát. Ebben a piaci versenyben az EA részéről minden e köré van felépítve, viszont ezidáig a legtöbb versenyző betartotta az íratlan morális szabályokat, és nem akarta ilyen látványosan ellehetetleníteni a másikat, főleg úgy, hogy ritka és régen látott kivételektől eltekintve a focis játékok piaca csupán kétszereplős. Az EA-nek viszont semmi sem elég: csak nézzünk utána, és jól láthatjuk, hogy a világ legnépszerűbb és szinte egyedüli sportjátékait ők készítik. Repertoárjuk részét képzik golf, amerikai foci, football, jéghoki, box, k1, kosárlabda, nascar, cricket játékok, és rajtuk kívül valóban csak elvétve találkozhatunk más kiadó termékeivel. Véletlen lenne csupán, és tényleg senki nem akar sportjátékot fejleszteni, vagy valóban egyeduralkodó szeretne lenni az EA?

No point in calling it as Weekend League if you can’t play on Weekends. from r/FIFA

“Semmi értelme Weekend League-nek hívni, ha nem tudsz játszani vele hétvégén. Sokunk nem főállású gémer vagy kisgyerek, aki ellopta anyu pénztárcáját. A legtöbbünknek egész napos állása van…így nekem például csak hétvégén van időm játszani…egyszerűen nem tudok feljebb jutni Div8-ból, mert nem tudok a játékkal elég időt játszani…” – írta egy csalódott játékos.

A FIFA és a PES esetében is árnyaltabb a helyzet. Míg az EA a számokra hagyatkozik, tehát mindent az üzleti érdekek alá rendel (ezt az összes létező játékukban megfigyelhetjük), addig a Konami sokkal nagyobb kreatív szabadságot ad a fejlesztőknek. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a következő PES az űrfociról fog szólni, hanem inkább azt, hogy a készítők ha jónak látják mélyebben is belenyúlhatnak a játékba, mint tehetik azt a rivális kollégáik.

Ez a játékon is meglátszik: a FIFA mellé téve a PES egy jóval átgondoltabb, “szimulátor szerű” lassú játék benyomását kelti, amivel sok éven keresztül kísérleteztek, mire elnyerte közel sem végső, de mai formáját. Ellenben a FIFA évről évre ugyanazt nyújtja, ami azért is érthetetlen, mert azokat az újításokat amit egy számozott új rész tartalmaz, egy másik online kompetitív játék egyetlen patchben letudja.

300 rivals wins, 125k pack, 82 Lucas Torreira from r/FIFA

“Miért játszok még ezzel a játékkal?”

A FIFA legnagyobb üzleti fogása az Ultimate Team. Az Ultimate Team egy gyűjtögetős kártyajáték mintájára felépített játékmód, a baj csak azzal van, hogy míg egy valódi kártyajátékban lásd Hearthstone, HKK, Magic stb. mindennek van ellenszere: hiába vannak valakinek jó lapjai ha az rosszul játszik, gyenge (noob) szinte bárki legyőzheti egy alappaklival is,

addig a FIFA-ban egy-két igazán jó játékossal a csapatban egy noob nulla játéktudással nemhogy megfordítani képes egy meccset, hanem simán megnyerni azt, csupán azért mert sokat költött rá. 

A helyzet pikantériája, hogy hiába költesz el a mikrotranzakciós rendszerben súlyos összegeket pakkok kinyitására, alig egy évvel később elbúcsúzhatsz a kemény munkával, esetleg pénzzel felépített csapatodtól és kezdődhet minden elölről. Nincs mód a csapatod átmentésére, az EA ugyanis vasmarokkal ragaszkodik az emberek pénztárcájához. Pedig a FIFA játékosok legnagyobb része pont az UT miatt veszi meg a játékot minden évben teljes áron, úgy, hogy tudja, ott a játékért kiadott összeg sokszorosát fogja elkölteni, hogy aztán újrakezdhesse azt.

A kérdés jogos: akkor mégis miért játszik vele még mindig annyi ember, ha ez a középszerű játék csak egy pénznyelő?

 

This Flashback card posted on @EaHelp today from r/FIFA

A FIFA minden csak nem középszerű. Félreértés ne essék nem védeni szeretném, vannak hibái, de mint játék egyáltalán nem működik rosszul: némi túlzással a PES inkább egy szimulátor, a FIFA pedig leginkább árkád szórakozást nyújt, a siker is itt mérhető.

Míg a PES mély, és időbe telik megtanulni vele igazán jól játszani, addig a FIFA-nak az egyszerűségében és a könnyen tanulhatóságában van az ereje. Mintha a Call of Duty-t és az ARMA-t hasonlítanánk össze.

Ezt a faktort használja ki vitatható módon az EA: bármit megtehetnek addig, amíg a játékosoknak nincs opciója a váltásra, ennek érdekében pedig mindent meg is tesz, amit csak tud. A PES-ben sokáig nem voltak például licencelt csapatok, egyetlen ütőkártyája a Bajnokok Ligája volt, de annak a jogait is felvásárolta az EA, ez pedig nem kicsi érvágás volt a japánok játékának. Azok, akik szórakozni, kikapcsolódni szeretnének, ez egy döntő faktor lehet, ahogyan a neves csapatok “hiánya” is (benne vannak csak nem az eredeti nevükön), ahogyan a sokkal kisebb számú bajnokság is.

A megoldást talán az jelentené, ha ezek után a játékosok hasonló módon helyeznék nyomás alá a kiadót, mint tették azt a Star Wars Battlefront 2 esetében is, és nem hagytak nekik a változtatáson kívül más opciót. Addig, míg ez nem történik meg, az EA addig fogja bannolni a nem kívánatos hangokat, míg előb-utóbb nem marad majd senki, aki kritikát fogalmazna meg velük szemben, amin haladva akár egy jobb játékot is lehetne készíteni. 

Az utolsó majd kapcsolja le a lámpát – mondta Kurt, majd lelépett.

 

Ne maradj le semmiről, kövess minket Facebookon is!

2024 leetesport.hu | minden jog fenntartva