A jövőben drágábbak lesznek a játékok, de a Ubisoft a generáció végét még elengedi olcsóbban.
Közeledvén a konzolos generációváltáshoz előtérbe került a játékok árazásának a témája is, és bizony nagyon úgy néz ki, hogy a legújabb konzolokra már 24.900 forintos árcédulával jelennek majd meg. Több kiadó is állítja, hogy az emelésre sok-sok éve szükség lenne, de eddig nem kényszerültek nehezíteni a játékosok pénztárcáján, mostanra viszont a megemelkedett fejlesztési költségek miatt ez elkerülhetetlenné vált.
Tény, hogy az utóbbi években valóban nem emelkedett drasztikusan a játékok ára, miközben folyamatos fejlődésen mentek keresztül úgy, hogy a megjelenési időt is tartani tudták. Ehhez persze elengedhetetlen volt a stúdiók létszámának növelése, esetleg több stúdió összevonása, lásd például Ubisoft, de minennek megvan az ára.
A francia kiadó óriás sorra gyártja a játékait, én még azt is meg merem kockáztatni, hogy futószalagon. Ehhez nyilván szükség volt a stúdiók munkájának iparosítására is, ami jelen esetben annyit tesz, hogy a különböző stúdiók a játékok csak bizonyos szeletét fejlesztik le, amit végül egy “összeállító” csapat kvázi összeilleszt, a végeredmény pedig egy Assassin’s Creed, Far Cry, vagy egy Watch Dogs (stb.) lesz. Ezért sem a véletlen műve, hogy a legnagyobb kiadók játékai annyira hasonlítanak egymásra, sok “fícsört” bizony újrahasználnak.
Miért is fontos ez? Nos, mert egy teljesen új IP elkészítése, egy teljesen új motor lekódolása, pár külsős szoftver beszerzése, marketing kapcsolatok feltérképezése és maga a teljesen új játék lefejlesztése jóval több időt és energiát emészt fel mint egy már jól bejáratott brand. De a Ubisoft ugye nem túl gyakran áll elő egyedi ötletekkel; a AAA projektjeik rendre az előző részek itt-ott feltupírozott változatai, amik csak annyi dologban térhetnek el az előző résztől, amennyit a maximum 2 éves fejlesztési idő megengedett – tehát nem sok mindenben.
Ez egyrészt érthető, hiszen egy akkora vállalatot fenn is kell tartani valahogy, sőt, még a módszerrel sem lenne túlzott baj, ha épp nem pont a kreativitás rovására menne a gyárasodás. De sajnos arra megy, és e tendencia mentén haladva egyre inkább kiölik az egyediséget az összeszerelőként funkcionáló alkalmazottaikból.
Mindenesetre a Ubisoft bejelentette, hogy idén még nem emelnek egyetlen centet sem a játékaik árán, a jövőben viszont – a megnövekedett költségekre hivatkozva – muszáj lesz nekik is átállni a 24.900 forintos árképzésre. Ez azt jelenti, hogy az Assassin’s Creed Valhalla és a Watch Dogs Legion még egészen biztosan a jelenlegi generációs árakon jelenik meg az új gépekre is, a Far Cry 6 helyzete viszont még tisztázatlan, de biztosra veszem, hogy azt is az olcsóbbak közé fogják szorítani. Hogy a jövőre nézve ez mit fog pontosabban jelenteni még nem tudni, ugyanis PlayStation 5-re és Xbox Series X-re – a Sony és a Microsoft szerint – sokkal olcsóbb lesz fejleszteni, de akkor nem beszéltünk a teljesen ingyenesen elérhető enginekről (Unreal Engine-ről például), ami még inkább megkönnyítheti a fejlesztők munkáját, az egyre inkább kiszoruló lemezes megjelenés folyamatosan csökkenő költségei meg még szóba sem kerültek.
Én igazán szeretném hinni, hogy a következő generáció minden téren egy minőségbeli ugrás lesz, ami számos kreatívabbnál kreatívabb, egyedibbnél egyedibb játékkal lep majd meg minket. Ebben az esetben egyáltalán nem fogom bánni a megnövekedett árat. Úgy viszont, hogy még mindig mikrotranzakciókkal, battle pass-al, lootbox-okkal, vagy sokszor teljes áron kínált DLC-kkel tömik ki a portékákat, esetleg évről évre pontosan ugyanazzal a csupán átskinezett játékkal szúrják ki szemünket már kicsit nehezebb ezt lenyelni.
Idén úgy jelenik meg a PES 21, ahogy a Fifának már évek óta kellene!
Ne maradj le semmiről, kövess minket Facebookon is!