Fifa

Ha a FIFA 20-tól fájt a fejed, akkor a 21-re is készítsd a tablettákat! | FIFA 21 bétateszt


Készítsd a tablettákat, a FIFA 21 is fájni fog!

Sajnos én is azok közé a naivan megvezethető játékosok közé tartozok, akik minduntalan reménykednek abban, hogy a soron következő FIFA majd jobb lesz az előző évinél. Pedig voltak idők, mikor a játék előtt ülve még jól is érezhettem magam, azok az idők viszont már csak fátyolos emlékként él az emlékezetemben, amit aztán mára felváltott a folyamatos idegeskedés, az igazságtalanság érzése, és a ripityára tört kontrollerek tetemei.

A FIFA 20 viszont az EA profitéhes lejtmenetének koronaékszere, ami bizonyosan a legutáltabb felvonásként fog bevonulni a FIFA és a videojátékok történelemébe. Pedig voltak ám intő jelek, és most nem a gémer sajtó átlagosan pozitív értékeléseire gondolok, hanem sokkal inkább a külső befolyást nem látott felhasználói értékelésekre.

Sokan abban reménykedtünk, hogy az EA ennyi idő után talán hallgat majd az építő jellegű kritikákra, a komótosan közelgő kötelező évi FIFA megjelenés árnyékában messzinek hathat, mikor a kritikát megfogalmazókat módszeresen hallgattatták és tiltották el kiadó játékaitól. Mindeközben azokat, akik jókat mondtak, esetleg buzdítottak az Ultimate Team szerencsecsomagjainak megvásárlására komoly pénzekkel tömték ki, de a játékban nemhogy érdemi fejlődés nem történt, hanem az egyik legrosszabb videojátékká is vált.

A remény, vagy a lelkesedés hal meg utoljára?

A vegyes fogadtatású előzetesek után az EA úgy döntött, hogy egy zárt béta teszt elegendő lesz ahhoz, hogy ne csak meggyőzzék a játékosokat a vásárlásról, de azt a látszatot is keltse vele, hogy ők bizony sokat adnak a rajongók visszajelzéseire. Természetesen sokat számít, hogy ki milyen prekoncepciókkal vág bele a tesztbe, így esetemben a FIFA 21 igen mélyről indított, de nem árulok el titkot, hogy még azt is sikerült alulmúlnia. És most itt nem azokra a hibákra gondolok, amiket a hivatalos megjelenésig több mint valószínű kijavítanak majd, hanem azokra, amik miatt a FIFA 21 pontosan arra az utálatvonatra ül majd fel, ami a 20-at hihetetlen mélységekbe vitte. Persze messze még a megjelenés, szóval “bármi” megeshet, de a béta alapján a maradék lelkesedésem is elhagyott…

Ami működik!

Szerencsére azért nem minden olyan borzalmas, így akad pár olyan változtatás és új funkció, ami működik, netalántán még hasznos is. Az egyik és talán legfontosabb a játékosok kiugrasztása (Creative Run), amire egyébként már az előző részekben is volt lehetőségünk, most viszont egy újabb mélységet kapott azáltal, hogy az irányát is megszabhatjuk. Ugyan bitang erősre sikerült, de – működik.

A másik nagyobb változás magát a mozgást illeti, ami ezúttal jóval lassabb, komótosabb lett a 20-hoz képest. A játékosok emiatt nemcsak lassabban fordulnak, de a cselezésre is hatással van, ami így sokkal gyorsabbnak tűnhet, főleg ha a régi-új ‘Agile Dribbling’ apró mozdulatokat eredményező trükközést használjuk. Ezzel azért vannak problémák, nem is kicsik, például ha sokáig használjuk akár fénysebességre is gyorsíthatjuk vele a labdát…de szó mi szó – működik.

A másik szignifikáns újdonság a védekezést éri, ugyanis – az EA szerint – a védők okosabbak és agilisabbak lettek, jobban helyezkednek, tehát nehezebb túljárni az eszükön. A labda is sokkal kevesebbszer pattog a kapu előtt “véletlenszerűen” választva magának végállomást, de még a belépő szereléseket is “kibővítették”, vagy inkább tovább csiszolták, amivel sokkal nagyobb eséllyel vetődhetünk a labda elébe – mooondjuk, hogy talán – működik.

Ezek mellett az ívelésen és a lövéseken is változtattak kicsit, valamivel nehezebben számolható a labda útja, de ez leginkább a kapura lövéseknél érhető tetten, a régi motorosok pár meccs alatt alaposan kiismerhetik a rendszert, illetve végre ismét fejelhetünk gólt.

És végül a menü. Ezt alapvetően nem ide sorolnám, csupán megejtem pár szóban, hogy változott, mivel nincs tényleges hatása a játékra. A menü tehát változott, sokat azért nem, a legtöbb dolgot pedig leginkább az Ultimate Team módban figyelhetjük meg. A csapatot a bal analóg lefele húzásával érhetjük el, majdnem bárhonnan, ha pedig ugyanezt a gombot felfelé toljuk, a Stadion menüben találjuk magunkat, ahol különböző – természetesen megvásárolható/kibontható – kozmetikai kártyákkal varázsolhatjuk szebbé-jobbá-flexelősebbé a hazai pályát. A menüpontok fentről alulra kerültek, viszont továbbra is tele van teljesen fölösleges almenükkel és ugyan valamivel gyorsabban működik mint ezelőtt, de még így is “indokolatlanul” lassú és körülményes minden.

És ami nem működik!

Az utóbbi évek során megszokhattuk már, hogy egyre kevesebb dolog működőképes a Fifákban. Mivel a hivatalos megjelenéstől még bő két hónapra vagyunk, messzemenő következtetéseket azért nem érdemes még levonni, főleg úgy, hogy a bétában tapasztalt hibák egy részét valószínűleg kijavítják addigra. Egy részükkel viszont szinte biztosan nem fognak kezdeni semmit, lévén az előző öt részben hasonló problémák rontották a játékélményt, sőt bizonyos új funkciók is sokat rontanak rajtuk.

Abban az esetben viszont, ha mégis sikerül ezeket kiküszöbölnie a fejlesztőknek, komolyan felvetődik a kérdés a minden évben kötelező megjelenés létjogosultságával kapcsolatban – de erről kicsit lentebb…

Nos, ott tartottunk, hogy passzrendszer. Érthetetlen számomra, hogy lassan 10 éve nem kezdtek ezzel semmit, sőt, mára ott tartunk, hogy annak is örülhetünk ha egyáltalán működik. Tíz passzból minimum öt rossz helyre megy, amin nem segít az sem, hogy embereink sokszor rá se bagóznak a feléjük guruló labdára. Ezen egyébként a botrányosan rossz emberváltás sem segít túlzottan, mert például hiába van az egyik emberünk jóval közelebb egy rossz irányba elgurított labdához, nem fogunk tudni rá váltani, hanem az megy érte, akinek azt eredetileg szántuk. Az idegtépő input lagról meg már nem is beszélve, aminek “hála” sosem sikerül időben a váltás még akkor sem, ha az ellenfélnél a labda.

A játékmeneten szinte biztosan az új funkciók miatt lassítottak, hogy legyen időnk mindent lereagálni és kivédekezni. Ezzel csak az a gond, hogy a védekezés-támadás 2014 óta nincs balanszban egymással, és még csak nem is tűnik úgy, hogy valaha fognak vele kezdeni bármit is. Míg egy gyorsabb játékossal simán lefordulunk, cselezünk, vagy csak simán elszaladunk szélen, addig a védekező mozdulatokat a játékmenettel együtt lassították be.

Emiatt egy-egy belépésünk sokszor nemcsak hasztalan, de ellenünk is dolgozik, mert mire emberünk felocsúdik a belépés hatástalanságából, addigra három gólt is bekaptunk.

Át kell állnunk a megelőző szerelésekre, amiket fejlesztettek a FIFA 20-hoz képest, csak hát minek. A lassú játékmenet miatt ugyanis simán átlátunk ezeken a helyzeteken, így egy jó labda kontrollal rendelkező játékossal egyszerűen csak ki kell kerülnünk az ide-oda csetlő-botló és csúszó-mászó embereket, aztán tulajdonképp meg is volnánk. (3 védős felállásban a játék például játszhatatlan.) Az indításokat a lassú bekkekkel esélyünk sincs levédekezni, de abban az esetben is bajban vagyunk ha netán sikerül beérnünk – hála a pont annyira módosított fizikán, úgy a testrészek ütközésén – hogy még így is csak abban reménykedhetünk, hogy valahogy elszúrja a lövést.

Soha nem fújtak még ennyi 11-est!

EA SPORTS™ FIFA 21 elővásárlása a Steamen

A módosított fizikának köszönhetően a meccseket szinte bármikor meg tudjuk fordítani, elég beszaladni az ellenfél kapuja elé és várni a belépőt. Ha elesel, azt nagy eséllyel a bíró be fogja fújni, a legtöbbször kontextustól teljesen függetlenül. Velem nem egy meccsen történt például, hogy csak pislogtam magam elé a harmadik befújt büntető után, amiket kizárólag az összegabalyodó testrészeknek köszönhettem, de ez vica versa. Lényegtelen, hogy szabályos volt-e a belépő, vagy be sem léptél, ha épp csak összeérnek a testrészek ott esés lesz, és ha esés van azt legtöbbször a támadó javára fújják be.

Volt szó arról is, hogy kevesebbet pattog ide oda a labda, nos, valóban jobban működik a labda fizikája, de még így is elég ping-pong-csocsófoci hatása volt a dolognak. A játékosok sem ragadnak már össze, helyette kecsesen lepattannak egymásról. Igen, lepattannak (vagy elesnek ugye)

A meccs közbeni és az egyénileg kiosztott taktikák nem változtak, a csapatnyomás viszont már időlimithez van kötve, ami a csapat meccs közbeni erőnlétét is jelzi. A lescsapda viszont extrém hatékony tud lenni, de a lomha hátvédek miatt még mindig csak óvatosan használjátok.

Ultimate Team!!!444!!44!

Tegye fel a kezét az, aki naivan remélt bármi változást is az EA legjobban fialó játékmódjától! Senki? Na a helyzet az, hogy van is változás, meg nincs is. Minden, amit szeretünk, tehát a csúfos játékmenet, a konstans rossz érzés szorongással párosulva, az igazságtalanság és a pay to win rendszer mint megmarad, ne aggódjon senki. Sokan előrelépésként írták meg, hogy kikerült az erőnlét a játékmódból és valóban jó, hogy nem kell erre külön figyelni és még pénzt sem kell költeni rá, viszont van helyette más.

Rögtön mindjárt a saját stadion, amit úgy építünk szépítünk, ahogyan nekünk tetszik. Ezeket szintén kártyákkal tehetjük meg, és bizony mindenre lesz külön kinyitható, megvásárolható, feloldható; lesz egy a székekhez, egy a nézőtér hangjához, egy a háló színéhez, egy az oldalvonal csinosításához, egy a kapu mögötti molinóhoz, egy a kapu mögötti molinó mögötti molinóhoz és így tovább, és így tovább. Mindez nagyon jó és ötletes, sokak számára hiánypótló, viszont ennyi típus, mind külön menüpontba szedve kicsit túlzó és gyanús. Ugyanis nem csak a stadion szépítgetése van indokolatlanul szétdarabolva, hanem különböző al-almenükbe irányító almenükön keresztül a főmenü is, teletűzdelve teljesen fölösleges, zavaró és kikapcsolhatatlan animációval.

Ez azért van így, amiért az összes mikrotranzakciót tartalmazó játékban is így van: lehetőleg több időt tölts a menüben, mint a játékban, ahol olyan különböző háttéringerek érhetnek, amik arra sarkallnak, hogy költsd a pénzt. Ezt ugyebár a játékban csak úgy érzékeled, ha az ellenfél csapata jobb, mert tele van kizárólag pakkokból kinyitható játékosokkal, hát még ha meglátod a pályáját is, ami jobb mint a tiéd. Ez viszont kevés idő, legjobb esetben is 20 perc, összességében viszont a legtöbb idődet a menüben bóklászva töltöd.

A meccseken viszont kevésbé éreztem az EA akaratát, de ezzel a konklúzióval azért még várnék az októberi megjelenésig, ugyanis még mindig a tavalyi FIFA alap kártyái vannak benne, nincs nagy különbség a csapatok között, illetve ilyenkor még nem szeretnének meggyőzni a pakkok megvásárlásáról sem. Ez megjelenéskor szinte biztosan megváltozik majd, ugyanis könnyen lehet, hogy ez lesz az utolsó olyan FIFA, amiben lootboxokkal találkozunk, ezért benne van a pakliban, hogy az EA egy utolsó balhé gyanánt még jól megszedi magát.

Hamarosan Angliában is betilthatják a loot boxokat – és erről nagyrészt egyetlen cég tehet!

Összességében elmondható, hogy változott ugyan a játék képe, viszont közel sem annyit, hogy meggyőzzenek a minden évben kötelező teljes árú lemezes megjelenésről, és annak megvásárlásáról. Mivel a játékot sok éve már pontosan ugyanaz a motor hajtja, ezeket a változtatásokat – ahogyan most is – egy nagyobb frissítéssel mind meg lehetett volna oldani. Persze őrülten sokan fognak befizetni a FIFA 21-re is, de csupán azért, mert a játékosoknak nincsen más, hasonló kaliberű alternatívája, és amíg ez így van, addig az EA nem fogja fölöslegesen presszionálni magát arra, hogy a már “tökéletesen” működő pénzcsinálóján bármi komolyabbat is változtasson.

A FIFA 21 tehát változott a 20-hoz képest, de a béta összképe alapján nem feltétlenül az előnyére. Persze az október 9-i megjelenésig változtatnak még pár dolgon, nem tartom valószínűnek, hogy a felsoroltak érdemben javulnának, ezért erősen ajánlott valami stresszlevezetőt is készítened mellé, mert az őrület sajnos most sem fog elkerülni. Bár az EA is lehetne előrelátóbb, és ahogyan a FIFA 15-höz, úgy a 21-hez is adhatnának ajándék stresszlabdát. Megköszönnénk.

Ne maradj le semmiről, kövess minket Facebookon is!

2024 leetesport.hu | minden jog fenntartva