Gaming

“A Valve már most sokkal jobb munkát végez” – Artifact interjú a megjelenés alkalmából


A Beyond the Summit kreatív igazgatója, Kerülő Péter válaszolt kérdéseinkre.

Fontos nap a mai mind a Valve, mind pedig a kártyajátékok szerelmesei számára, november 28-én ugyanis kilép a bétából és hivatalosan is elstartol az Artifact, melyet sokan a Hearthstone legújabb kihívójának tartanak. De mennyire igaz vajon ez az állítás és mekkora potenciál van a játékban? Erről beszélgettünk az esport-versenyekre és -tartalmakra specializálódott Beyond the Summit kreatív igazgatójával, Kerülő “mccormic” Péterrel. Jöjjön az interjú!

Bár az Artifact alapvetően egy kártyás játék, a Dota 2-vel, és így a MOBA-műfajjal való kapcsolódási pont egyértelműen megvan. Ez a fajta kettősség inkább könnyíti vagy nehezíti szerinted a játék népszerűsítését?

Egyre több digitális kártyajáték van a piacon manapság, bármi olyan dolog, ami miatt kitűnik a többi játék közül (pl. a Dota role-ok és a több lane), mindenképp segíti azt, hogy a játék népszerűbb legyen. Dr. Garfield [a játék dizájnere és a Magic: The Gathering szülőatyja – a szerk.] is említette, hogy a játéknak inkább egyfajta MOBA-feelingje van, hisz folyamatosan figyelni kell minden lane-t, minden spellt, és nincs idő másra figyelni, folyamatosan történik valami, amire reagálnunk kell.

Jó néhány új belépő volt az elmúlt években a kártyás műfajon belül, a Hearthstone egyeduralmát azonban nem nagyon sikerült megrengetni. Mi lehet az Artifact legnagyobb fegyvere?

Az Artifact egy teljesen más játékosbázist próbál bevonni a kártyajátékok világába. Az előbb is említett MOBA-kapcsolat miatt, valamint azért is, mert nem feltétlen a casual játékosoknak szól. A Valve már most sokkal jobb munkát végez a versenyek szervezésével – hisz az alpha access-t kapott játékosok közt folyamatosan mentek a bajnokságok – és emiatt azok a playerek, akik a konkurens játékokat kompetitíven szeretnék jatszani, könnyen átpártolhatnak ide. Már most lehet látni egy-egy profit, aki átállt Artifactre és kevésbé lehet látni a tőle megszokott játékok világában.

Ha már Hearthstone: sokat halljuk, hogy esport-játékként nem igazán lehet komolyan venni a Blizzard CCG-jét, az Artifact kapcsán azonban sokan úgy vélik, hogy nagyon komoly esport-potenciál rejlik benne. Mi ennek az oka szerinted?

Nem tudom, hogy nagy esport potenciál van-e benne. Nem is biztos, hogy ez a cél az egésszel. Ha a játékosok és a nézők azzá teszik, akkor lesz az. Mindenképp izgalmas lesz nézni, hisz több játékmód is van, amivel versenybe lehet szállni. A prebuilt deckek csak az egyik. Jelenleg a legnépszerűbb a “Gauntlet” játékmód, ahol randomra bedobott kártyákból lehet draftolni es azokból lejátszani egy-egy meccset. Emiatt pl. rendkívűl színessé es izgalmassá válik a játék a játékosok és nézők számára is, hisz ha valaki mindig ugyanazt a decket hozza magával, akkor nem fog sok meglepetést okozni. Másrészt a 3 lane miatt sokkal jobban lehet az RNG faktort is befolyásolni, hisz gyakran eldönthetjük, hol játsszuk ki az adott kártyát, valamint mozgathatjuk hőseinket.

Ha esport, akkor a CS:GO és a Dota 2 az elsők között ugranak be mindenkinek. Lehet-e ez a harmadik pillér a Valve számára?

Nem hinném, hogy az Artifact akkora lesz, mint ez a kettő. A játék jóval bonyolultabb, és a nézőknek valamilyen szinten értenie kell, mi történik, míg egy CS:GO-ba bekapcsolódva bárki egyből látja, ha lelövünk valakit, az jó, vagy Dotában ha az ellenfél tornyát döntjük, esetleg teamwipe-olunk, az valószínűleg nem rossz. Ezzel ellentétben itt gyakran szándékosan öletjük meg a heroinkat azért, hogy később jobb helyzetbe tudjuk letenni őket. És mivel az esport játékok a nézők miatt népszerűek, így az Artifactnek jóval nehezebb dolga lesz ilyen szempontból. Tény és való, hogy a Valve azért a szokásos Dotához hasonló módon be fog dobni pár millió dolláros versenyt, így sok szemet fog vonzani a képernyők elé.

Az Artifact üzleti modellje némileg más, mint a műfaj többi szereplője esetében, hiszen ez nem free-to-play játék lesz. Lehet-e ez akadály, illetve miként tudja ezt ellensúlyozni a Valve?

Valószínűleg kevesebben fogják játszani a játékot, mint a konkurens hasonló játékokat, már csak amiatt is, hogy pénzt kell költeni ahhoz, hogy kipróbálják. Ráadasul valószínűleg több pénzt kell majd rákölteni, mint a kezdeti 20 dollár ahhoz, hogy valaki normálisan tudjon érvényesülni a tournamenteken, illetve magasabb szintű matchmakingben. Olyan szinten ellensúlyozva lesz, hogy az alap deck, amit kapunk sem lesz gyenge, valamint nem lesznek benne pay-to-win kártyák.

Játékmenetét tekintve az Artifact elég mélynek ígérkezik, ami a 20 dolláros “beugróval” párban elég könnyen ki tudja zárni a casual réteget. Mondhatjuk ez alapján, hogy az Artifact kifejezetten azoknak szól majd, akik kompetitív játékra vágynak?

Igen is és nem is. Magasabb szintű versenyszerű játék a cél, hisz rengeteg kártyát több ezer és ezer kombinációban fel lehet használni, amit nem fog az ember 1 hét játék után megtanulni. Tény azonban, hogy a játék élvezhető azok számára is, akik előtte nem játszottak se MOBA-val, se kártyajátékkal, mert a játékmenet alapból nagyon élvezhetővé teszi alacsonyabb szinteken is a játékot. Másrészt pedig a Valve többször mondta, hogy nekik a cél, hogy mindenki jól szórakozzon, így valószínűleg nem csak a top 10% játékosbázist célozzák.

Lehet már tudni valamit esetleg a Beyond the Summit terveiről az Artifact kapcsán?

Ahogy más játékokból, így az Artifactből is szeretnénk minél több versenyt rendezni, de nincs kizárva, hogy emellett tutorialokat is fogunk keszíteni, illetve hogy feltűnjön egy-egy podcastben. Rengeteg tervünk van, de nem oszthatunk meg mindent egyelőre, de várjuk a 2019-es évet. Örömünkre szolgál, hogy mi közvetíthettük és bonyolíthattuk le az első hivatalos Artifact versenyt november 11-12. között a steam.tv-n. Reméljük, elégedett volt mindenki, és a jövőre nézve biztos sokat fog jelenteni a versennyel kapcsolatos összes visszajelzés.

Kapcsolódó:

Ne maradj le semmiről, kövess minket Facebookon is!

2024 leetesport.hu | minden jog fenntartva